torsdag 25. juni 2009

Varme, myke kvelder

Jeg har forstått at noen planter er populære og noen er upopulære. Nelliker er nok av sistnevnte kategori. Jeg selv har også styrt unna disse av en eller annen grunn, men siden jeg har en tendens til å forbarme meg oversåkalt upopulære planter, tenkte jeg at jeg skulle se om jeg kunne bli bedre kjent med dem. Jeg har funnet ut at de faktisk er lette å like! De blomstrer villig, er hardføre og har en deilig duft! Svært undervurdert synes jeg. De er kommet med i samplantingen min i zink-baljen.
De små stemorsblomstene satte jeg i tønnen i vår, da annet ikke kunne tåle frosten, men jeg har ikke hatt hjerte til å fjerne dem enda, for de blomstrer jo så fint.







Ellers prøver jeg å utnytte de små stundene til å nyte de myke, varme kveldene som har vært nå - som vi har lengtet så etter! Tenk å sette seg med noe friskt og godt på fat og i glass, nippe med seg et blad og en urt inntil og trekke inn duftene fra blomstene.

Har aldri kjent duft som er så søt samtidig som den er sitrusaktig frisk, fruktig og krydderaktig.

Så utrolig mye man får tilbake ved en liten innsats med jord og vann!

14 kommentarer:

Karna sa...

Nelliker er jo fine de, blir store tuer år 2...og det liker vi.
Herlige sommerbilder du viser!!

Kan sende deg kassen, fikk den sendt på posten selv, så det må gå bra...skal sjekke hvordan jeg kan få sendt den rimeligst mulig hvis du er interessert? Send meg en e-pos du!
Ha en fin sommerhelg!

Christine Louise sa...

Såå nydelig blogg du har :) Og for et herlig landliv.. Det virker så koselig å bo på landet :)

Ha en flott helg. Klem fra meg..

GundaM sa...

Hmm, så masse flotte bilder og ja nellikker er faktisk litt flotte bare synd de legger seg uteover plena...

Stilig den tønna di også, står den ute om vinteren?

ha en vakker helg, måtte godværet vare!

line sa...

Forstår godt at du ikke kunne kvitte deg med stemoren. De var jo bare SÅ nydelige. Hvis du i tillegg lar de frøså seg, så ha du det like lekkert neste sommer - uten noe som helt arbeid (det pleier jeg i ei urne ved garasjen).

Kathrine sa...

Nellik har jeg prøvd mange ganger. Fått av mor både frø og planter. Disse er jo nøysomme, så i vår jord her som er feit og næringsrik, med altfor mange kraftige stauder, drukner de til slutt:(

Lenge siden jeg var innom deg her. Mye flott i innleggene nedover.
Midtsommer kan jeg ikke huske vi feiret så ofte. Vi var vel i en og annen ørretelv og fisket sikkert.

Kos deg videre i sommerkveldene:)) Og ja, stemor tåler endel frost. Og er en trofast sliter hele sommeren om en fjerner frøene. Herlig tønne!!

M.E.V. foto sa...

Syns Nelliker blir finere og finere jeg;) God helg:)

Ellen Walnum sa...

Jeg synes også nelliker er fine. Jeg blåser litt i hva som er populært og upopulært......bare det er populært hos meg:-)

Den tønna var kjempelekker! Her har jeg også masse stemor som jeg ikke har hatt hjerte til å fjerne enda, men nå begynner noen av dem å bli så lange og slengete at det vel er på tide.....

Hannes hage sa...

Flotte bilder, som virkelig gir stemning av sommer!

Tonerose sa...

HELT enig, nelliker er nydelige!! Har veldig sansen for de, og har lyst på mange typer i hagen. Drømmer også om å ha store (høye) fylte varianter, som er nydelige til snitt!! ...også står de så lenge! DET hadde vært noe det! :o)

Kjempesøte stemor du har, jeg har heller ikke hatt hjerte til å fjerne mine. De er jo så trofaste, blomstrer massevis - og de har jo stått i blomst siden tidlig vår. I fjor hadde jeg også litt stemor, og i år har noen av de frøsådd seg selv, utrolig koselig med sånne bittesmå planter som dukker opp rundt omkring! :o)

Riktig god sommer!!

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei på deg ! Ja, sant det er herlig å høste sanseinntrykk, ikke mye jobb som skal til før hagen gir tilbake i mangfold.
Rabarbraen blir trevlete og tørr etter midtsommer,men den kan klippes helt ned og brukes når den vokser til igjen senere på sommeren.
Klem

Margrethes hus og hage sa...

Nelliker er fine, jeg ser også at de begynner å få sin renesanse :)

Sommerkveldene må nytes :)

Jill sa...

Jeg som er hage"arbeidshater" er glad i nellikene mine, for de sprer seg utover og dekker bedet slik at jeg slipper å luke :-)
Rosa strandnelliker, lukter godt og pene å se på!
Nydelige bilder du viser, den tønnen med blomster var vakker!

Vi syr i de fleste størrelser, akkurat nå syr jeg i str 130 og det er vel 8-9 år.
Vi tilpasser det meste til de fleste :-)

AnneKa sa...

Takk for hyggelig kommentar. Herlig blogg du har og flotte bilder!!! Hilsen fra AnneKa

Lilledora sa...

Nelliker er nydelige syns jeg, hadde masse av de før, men desverre nå er alle borte