søndag 24. januar 2010

Hvem var Lars?

Kaffekjelen koser seg over bålet og snart putrer og piper det. Det er Kaffelars som er kommet på kok. Men hvem var nå denne Lars?
  • Var han så god til å koke kaffe at navnet hans ble hengende ved kjelen til evig tid?

  • Var det han som imporerte kaffen fra Brasil, etter at han som ung gutt tok den lange sjøveien over de store hav?

  • Eller vasket han seg så lite at han var like svart som kaffekjelen?

I Norsk Riksmålsordbok fra 1937 står det: "familiær spøkeform brukt om kaffekjele". I den nyere utgaven fra 1983 er ordet ikke tatt med. Det betyr kanskje at ordet er i ferd med å bli borte...

Andre har også vært opptatt av uttrykket, og Bibliotekenes svartjeneste har til og med søkt i mysteriet om kaffelars, uten hell.
Noen har også opprettet en Kaffelarsblogg hvor jeg får en slags formening om at ordet innebærer noe koselig, og gammeldags trygt. En slags underlig forutsigbarhet uten at man vet hvorfor. Alle vet hva kaffelars er men ingen kan si betydningen. Underlig!
Å lage seg mat og kaffe ute i det fri, med bållukt i håret, veier opp for frosne tær og at brødet er brent.

På slike turer blir jeg nesten overbevist om at mitt mellomnavn er Larsine Monsen!

8 kommentarer:

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hihi, rart med det når en begynner å undre seg over gamle ord og uttrykk. KaffeLars er vel endel i bruk enda,hører det stadig vekk, spesielt om de kjelene som er i kobber.
Ha en fin dag.
Klem

Barbros lille atelier sa...

Hi, hi, ikke godt å si hvor det uttrykket kommer fra:-) Nå ble jeg veldig nysgjerrig jeg og.... Det er nok kanskje et ord som er på vei til å forsvinne. Det har vel noe med at kjeler til kaffekoking ikke er så mye i bruk lenger... Tror ikke akkurat at det er et ord ungdommen har i sitt vokabular.

Du får informere oss hvis du finner ut av det:-)

Ha en fin søndag!

Klem

Synnøve. sa...

Hei Larsine Monsen :D
På svensk sier vi kaffepetter.
Veit ikke om det har samme betydning, men burde ha det.
Syns i vertfall det er koslige ord som burde tas til vare på.

En deilig tur har dere värt ute på ser eg.

Her blir det ikke noe store turer ut i skogen nå. Snöen ligger dyp og det har värt skogsmaskiner fremme der vi bruker gå. Har ikke lyst å falle ned i ei gröft å bli liggende. Så eg venter litt.

Ha nå ei flott mandag.
Klems synnöve.

Hilsen fra landet sa...

Så interessant å høre at det er "Kaffepetter" i Sverige! I Danmark blir det da kanskje "Kaffemogens"!

... 4 på toppen sa...

Mmmm ... bållukten brer seg helt inn hit til meg, foran pc'n. Deilig duft av kaffe og pølser.

Klem ♥

Anita sa...

Hi,hi alt du lurer på. Rart hvordan man egentlig kan starte med å undre seg over ord og uttrykk.
Håper dere har det bra, jeg venter på våren, men ser ut som jeg må vente lenge enda. Har aldri opplevd en slik vinter på vestlandet før.
Klem amo

Ragnhild Rokstad sa...

I følge min manns farmor kommer Kaffelars fra helgenen Laruentius, som ble stekt på en rist. Mange kirker i Norge er oppkalt etter han, og derav fikk navnet Lars stigende popularitet. Det har sammenheng med Larsok som feires feiret 10. august.

Ragnhild Rokstad sa...

Skrivefeil: helgenen Laurentius