fredag 19. februar 2010

Fredagsfred?

Når fredagen er kommet, bør man stå med gummihanskene på og skue fornøyd utover det skinnende rene hjemmet sitt. Vindusrutene skal glimte om kapp med de nypussede glassene. Brødfjølen er kjemisk ren for smuler og surdeigen med urtebrød er snart ferdig hevet.
Sitronduften fra baderommet vil blande seg med velluktende grønnsåpe fra gulvene. Kikker man inn på barnerommet, ligger de nystrøkne klærne på plass i skapet og sengen er så innbydende at lillesøster sovner med det samme og iallefall i god tid før Skavlan. Du føler deg pigg og energisk og lurer på hva i all verden du skal finne på i helgen som står for døren.
Foto: http://comps.fotosearch.com/

Men merkelig nok var det ikke slik i dag. Handleposene slepte jeg innenfor døren, mens ertene trillet som klinkekuler bortover gulvet og posten dalte som kjempemessige snøflak. Så raste jeg av gårde for å rekke to bursdager som begge startet kl fem og med 2 mils mellomrom.

Enten har jeg tett nese, eller så duftet det hverken grønnsåpe eller urtebrød i huset mitt.

Deigen som hevet seg var kjøpedeig fra peppes med like ferdiglaget saus og enda mer prefabrikkerte kjøttboller. En modifisert helgefred senker seg og jeg har håp om at jeg får med meg Fredrik - hvis jeg ikke er sovnet hos lillesøster.

God helg! :-)





6 kommentarer:

bp Hage sa...

Åh himmel, nå ble jeg helt redd her. Trodde først du var seriøs, og jeg følte meg megamisslykket... men så er det godt å høre at du var menneskelig alikevel. Synes du klarte det riktig så bra jeg. Jeg hadde vel kastet inn en grandis jeg.

Rita Hogefeld sa...

Joda, det er forskjell på liv og lære - også i mitt hjem. Du er ikke alene :)

Men DRØMMEN om ett nyskrubbet duftende fredagshus bærer jeg alltid med meg av en eller annen grunn.....

Nina sa...

Ikke særlig såpelukt her heller egentlig, men helg iallefall! God helg til deg også!

Unknown sa...

Haha, genialt morsomt skrevet*! God helg:)

Synnøve. sa...

Ikke noe såpeduft her heller. Men snabeldraken har värt ute på en luftetur.
Pizza blev det og, hjemmelagd dokk.

Håper nå du får ei flott söndag.
Klems.
Synnöve.

Lilledora sa...

Det var før det at det luktet grønnsåpe over hele huset på fredag, nå blir gulvene dratt over med en mopp og støvtørkning, ja hva er det??
Takk for koselig hilsning på bloggen, nå er de to store her og vi koser oss, også skal de være her ei hel uke. Det er toppen av lykke for en mormor det vettu. Fortsatt god helg