lørdag 1. august 2009

Høyt henger de....

.... og så sure er de at selv fuglene ikke vil ha dem. Men de er så saftige og store og perfekte til syltetøy, safting og likør! De rødmende fristelsene er virkelig noe jeg liker å plukke, men de henger så høyt! Perfekte bær, så nære men likevel så langt unna. Rødmende frister de og nikker lokkende bak grønt bladverk
Klatreinstinktet kommer frem og jeg tar tak i det jeg greier med ben og armer.






Litt skummelt er det, så jeg benytter til og med kunnskapene fra redningskurset jeg hadde tidligere i sommer, og knyter meg fast til treet. Disse bærene skal ikke unnslippe meg!

Målet er nådd!





... og når man tilfreds kan skue på sin fangst og nikke anerkjennende til glassene som står på rekke og rad så er det verdt strevet og klatringen.


Psst: Jeg har kirsebærsyltetøy å by på i mørke høstkvelder om du kommer innom! :-)

13 kommentarer:

Skogkjerring sa...

Oi, vi har flere kirsebær trær her rundt huset, nydelig bær men jeg har ikke peiling hva jeg skal prøve først..syltetøy hørtes fint ut...har du oppskrift??? Skulle lage jordbær syltetøy men rakk ikke å kjøp jordbær før sesong var ferdig..uff..farge på kirsebær er helt fantastisk og du var modig som klatret helt opp for å hente ned det beste bærene..ikke sikkert jeg er så modig..men for den rett oppskrift...mann vet jo aldri..hihihi..
Ha en strålende helg!!

Anonym sa...

Så fint og positivt innlegg om strevsom plukking av vanskelig tilgjengelige kirsebær. Selv om kirsebær har et høyt innhold av antioksidanter og vitaminer, spiser vi nok kirsebær fordi de er så velsmakende når de er godt tilberedt. Fra tidligere innlegg husker jeg at du har plantet et kirsebærtre i hagen din. Sikkert lurt å tenke på innhøstingsproblematikken du opplevde i sommer og sørge for at ditt tre blir greit å høste. Kirsebærtre blir ofte store, men det finnes nyere typer som er mer svaktvoksende. Kos deg i mørke høstkvelder med kirsebærpai eller en dash kirsebær på ostekake.

Lilledora sa...

Jeg har bestandig ønsket meg et kirsebær tre og et plommetre, men aldri har noen hørt på ønskene mine, så jeg tror til nese vår skal jeg kjøpe de selv. Kos deg med likøren/syltetøyet/paiene eller hva du lager av disse nydelige bærene

Synnøve. sa...

Klatrer gör eg ikke. Men nabon og husverten parkerer traktorn så vi kan klattre på den. Da slipper man stå på en ranglete stige. Bära er söte dem. Her hos da.
Fugla forsyner seg grådigt. MEn eg skal ut og ta vare på bära snart.
Må pröve å få litt plass i frysenr og. Trenger en til da det er mye bär overallt.
Kirsebärsyltetöy ja. Er det vanskelig å lage?
Kanske skulle pröve...

Likör blir det i år og. Skal pröve og lagde det på rips og. PÅ solbär går det fint.

Sola var inom her igår. Men nå har a reist igjen...
Hun er travelt opptatt noen annen plass virker det som. Tru ikke hun har skjönt at vi virkeli trenger henne....

Nå skal eg i seng igjen.
Trötter, vont i nakken og haupine.
Så eg sier natta, så prates vi snart igjen.
Klems Synne.

Anne (Moseplassen) sa...

sure kirsebær sprit og sukker er de perfekte følgesvenner :D

Det ser godt ut, godt jobba for å få de ned av treet!

AnneKa sa...

Skulle gjerne hatt et tre med slike. Men vet ikke om eg liker kirsebærlikør lengre. Likte det så godt før, tidlig i ungdommen, men gode venner (les:ikke så gode venner) spritet opp likøren min på en fest og det ble ingen morsom fest. Etter det tror eg knapt eg har smakt. Men nå begynner nå årene å gå så kanskje eg hadde likt det.........

♥ Stines hverdag sa...

Dette så fristende ut! Ikke klatringen altså, men de røde fine bærene. Blir nok deilig å kose seg med smaken av sommer en kald høstkveld.

Ønsker deg en strålende uke!

Villa von Krogh sa...

Hei. :)
Det er klart jeg må dele Kina med dere. Blir kjempegøy!
Vi skal lage kirsebærlikør når vi kommer hjem fra turen. Jordbærene ligger i fryseren, så det er unnagjort.
Skal titte litt til på bloggen din. Ser ut som en koselig blogg.
Ha en fin uke.
Hilsen meg

Ugla sa...

Gullungen kom på vitjing i helga og hadde med heimelaga kirsebærsyltetøy - både til oss og til Vikingan' som var her Nam, nam. Eg laga stor porsjon med takkekaker, og vi kosa oss godt. Sjølv om det striregna.

Margrethes hus og hage sa...

Så deilig! Vi hadde moreller, og vi plukket inn et par kurer. Etter få dager var de helt borte! Fuglene hadde tatt alt sammen, og det var ikke et bær igjen. Treet er høyt, og de øverste ville vi aldri nådd, men kjedelig at alt sammen forsvant! Til neste år skal jeg høste de med det samme de er modne!

Kos deg med krisebær utover høsten og vinteren :)

Hilsen Margrethe

sylvia sa...

herlige bilder og herlige kirsebær.nam nam...fra sylvia

Mia sa...

Åååh, så innbydende dine kirsebær ser ut da... Mine er nok av en bleker art... eller så plukker jeg inn mine før de blir helt modne, for fuglene her er glad i også de sure...

Angående høner... de aller fleste av hønene mine er av typen Lohman, men hanen er en renraset Plymouth Rock, mens den ene høna (Klara Klok) er en blanding av Brahma og Plymouth Rock. Jeg har dessverre ikke noen Brahmaer igjen, ei heller rene PR høner.

Stoffet på stolen som Milly ligger på er fra Les Tissus Colbert (eller noe in den duren...) på Skov veien på Uranienborg i Oslo. De selger en god del slike "vatterte" stoffer i dobbel bredde (vel egnet til dobbeltsengetepper), men jeg valgte altså å sy løst trekk til stolen av stoffet istedet.

Grannylovestoknit sa...

Klatringa ga frukter til slutt selv om det kunne endt med både knall og fall!
Lekre bær og fine bilder! Lykke til med sylting og likør!