torsdag 16. august 2007

Oliven...

Alepposåpe: Foto: aleppocolours.no
Ikke akkurat noen olivenlund hos meg, men det lille treet iallfall!Inspirert av Elisabeth, så vil jeg finne ut litt mer om oliventreet - hun skrev litt om det på en kommentar her, og jeg kom på at jeg vet jo egentlig ikke så mye om denne fantastiske planten. Klippet litt info her: " Oliventre, oljetre, Olea europaea, inntil 10 m høyt tre av oljetrefamilien. Har smale, eviggrønne blad og hvite, velluktende blomster i bladhjørnene. Først 40 år gammelt bærer treet frukt, oliven, steinfrukter som er svært rike på en fet olje. O. blomstrer i mai—juni, bærer modne frukter i januar. Umodne, grønne frukter brukes til mat direkte el. syltet. Av kjøttet på den modne frukten presses den fine olivenoljen, som brukes i matlaging. Annen pressing (hele frukten) gir bomolje til tekn. bruk. Meget gammel kulturplante, kan bli over 1000 år gammelt, dyrkes særlig i middelhavslandene. Brun, hard, tung og tett ved som kan brukes til kunstsnekkerarbeider. Et oliventre produserer årlig gjennomsnittlig 15-20 kg oliven som igjen gir 3-4 liter olje. Det finnes mer enn 150 varianter av oliventrær. Oliventreet er vintergrønt og kan bli mange hundre år. Det antas å være omkring 800 millioner oliventrær i verden idag." (Caplex)

Da blir det nok en stund til jeg kan tenke på å se etter frukter, skjønner jeg!
Har også bestilt meg Aleppo-såpe nå: "I den antikke byen Aleppo i det nordlige Syria har denne såpens hemmeligheter overlevd i 2000 år! År etter år blir den gjenskapt på samme måte, uten tilsetninger og etter den gode gamle oppskriften. Selv bibelske historier gir indikasjoner om såpeproduksjon ved hjelp av olivenolje i midtøsten og i Mesopotania. århundrer har alepposåpen blitt anvendt i orientalske, tyrkiske bad som mykgjørende pleie før tradisjonell massasje. Såpen kan også anvendes som en dyprengjørende kosmetisk maske. Utover dette er et stykke av denne dyrbare såpens egenskaper nesten glemt i vesten." (aleppocolours.no)

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Aleppo såpen er fantastisk. Her i huset har jeg både mann og barn som sliter med hudproblemer og derfor har vi i mange år slitt med å finne såpe som tåles uten å klø. Det fant vi da vi oppdatet Aleppo såpen.
Etter det har vi halvert bruken av kortisonsalve p.g.a eksem.
Absolutt å anbefale og den tørker ikke ut huden din.
Oliven er et mirakelprodukt, både i mat og i såpe :)