søndag 16. mai 2010

Ny favoritt...

Vi var nylig invitert bort på middag der det var et helt spesielt tilbehør til kjøtt - en slags osteblanding av cheddar og cottage cheese, som var nydelig! Med det samme måtte osten handles inn, og nå brukes den til alt - inkl. på brødskiven.

Her blir huset rødt med røde pelargoner, hvitt med hvite duker og skjorter og blått med alt marineblått vi kan finne i skuffer og skap. Men midt i alle forberedelser må jeg snike meg til å prøve ut min nye favoritt - cheddaren. Så frisk, så syrlig, så smaksrik! Tenk at jeg har gått glipp av den til nå. Jeg har alltid forbundet gode oster med Frankrike, men denne er jo virkelig engelsk. Fra historieboken finner jeg at: Da dronning Victoria giftet seg fikk hun en gigantisk cheddarost laget av melken til flere enn 700 kuer. Ostens historie går helt tilbake til slutten av 1100-tallet, og myten sier at den ble oppfunnet da en budeie gjemte noen liter melk i cheddarhulene i Somerset.
I dag ble det løksuppe med cheddar, i går pizza med cheddar.

Litt vanskelig å finne ut hva jeg kan bruke cheddar på når det er 17.mai med is og pølse-meny, men jeg finner det nok ut! ;-)

4 kommentarer:

Mitt lille rosa syrom sa...

Med ønsker om en flott feiring i morgen!!

Synnøve. sa...

Nå håper eg at du hatt en helt topp dag.
Med sang, tåg, is og flagg.
Pölser og kos.
Fikk du til noe med cheddar idag?

Klems og gratulerer med dagen.
Synnöve.

Karna sa...

Godt med gode oster...slår aldri feil....Ha en fin helg!

Anita sa...

Alltid kjekt med nye favorittar. Min er sol og sommar for tida, gu kor herlig når sola står på himmelen! Håper dere nyter fine fridager.Klem