lørdag 3. mai 2008

Man kan samle på så mangt; noen samler på frimerker, ugla samler på ugler, lilledora samler på sko og fivrel samler nok på ull og garn tenker jeg. Og jeg, jeg samler på såpe. Målrettet styrer jeg forbi de fargesprakende flaskene og studerer de mer anonyme, hvite. Her er det bare grønnsåpe eller olivensåpe som gjelder. Kommer jeg over en butikk med en ny type, så den bare prøves. Har den en litt annen duft, en fin konsistens som etterlater en frisk og ren overflate? Jeg er usikker på om det er samleinnstinktet og oppdagertrangen som slår ut, eller om det er husmorgenet som slår inn.

En venninne av meg vasker aldri selv, men har en Gloria eller Maria til å komme og ordne slikt. Av og til har jeg vært bittelitt misunnelig, men så tenker jeg på at hun da går glipp av stunden da man tørker pannen og skuer over det velduftende verket sitt etter endt vaskeøkt.

For å illustrere følelsen som en ren grønnsåpe-opplevelse gir meg så er det IKKE som dette bildet:

Foto: http://www.assets.hulu.com/


.... men mer som DETTE:

HA EN SKINNENDE REN OG FLOTT DAG! enten du vasker selv eller får hjelp av Gloria ;-)

13 kommentarer:

Anne sa...

Her i huset er nok alt feridig vasket til den store konfirmasjonsdagen i morgen, og hjemmet lukter ja... av grønnsåpe.

Grønnsåpe er nok den som lukter aller best. Har nok prøvd disse durance produktene jeg også, men i lengden blir det nok litt for dyrt. For såpen sparer vi ikke på. Lavendellukten henger ikkke i lang tid allikevel. Hender jeg kjøper noen kavendeldråper på apoteket jeg da, og tilsetter både strykevann etc. mye billigere, og DEN lukta holder i lenge.

Vi sitter bare og gleder oss nå. Koser oss..., (dog forran hver vår pc).

Vakemiddel ja..., hadde en venninde jeg da som var helt gal etter lukta av Ata skurepulver mens hun gikk gravid. Et produkt som er vanskelig å få fatt i nå, så boksen hadde hun gjemt i sin veske..., i nesten 9 mnd...gikk rundt å sniffet på den, gale damen !!!

vel... i neste savngerskap ble det lukt av nylagt asfalt..., ikke enkelt det heller... mye kjøring.

Godt hun fikk bare to barn :-0

Fin helg til deg videre.

Fivrel sa...

Mmm, lukta av grønsåpe i huset ja, ikkje berre fordi lukta i seg sjølv er god, men fordi det gjev så mange gode kjensler og assosiasjonar. Kjensla av helg, av å kunne slappe av og kose seg etter velgjort arbeid, av heim. Det er ulempa med moderne reingjeringsmetodar - microfiber og denslags, det LUKTAR ikkje reint.

Eg også likar såper - og dei må både funke, lukte godt, ha ei uvanleg og fin innpakning/design (elskar td dei kubiske, grøne olivensåpene - som kan brukast til ALT frå handvask til ullplagg) OG vere så naturlege som råd. Det siste er å bruke vaskenøtter i klesvasken! Er svært nøgd ;-) www.vaskenotter.no.
Med ynskje om ei herleg helg til dykk au!

Ugla sa...

Eg var og hissig med grønsåpa Før. No er det microfiberkluter og sentralstøvsuger som funkar. Reint vert det, men utan lukt. Eg er heller ikkje så nøye som før. Er det alderen, eller det at det ikkje er så farlig om det ikkje er gullende reint? Men eg har jo dette P-genet, og då må helst alle matter ut minst ein gong i veka. Mor mi var over 90 år då eg ein gong(sikkert fleire og) såg ho sto dobbelt - berre for å ta opp eit lite rusk. Eg trur det er betre å samle på ugler. God helg. Akkurat i dag skein sola, men siste veke fekk vi over 100 mm nedbør.

Min Verden sa...

hehe ja! Grønnsåpe er flotte greier og noen ganger ønsker jeg meg noen som kan gjøre det, men det blir med tanken. Må jo rydde da! Bedre ute da. I dag har det vært herlig her. Hanne

Lilledora sa...

Før vakset jeg og med grønnsåpe, nå bruker jeg den når jeg tover. Her i huset så steamer vi bare, og mopper littegranne(stuagulvet) Vinduene har aldri vært så reine, gulvet er nyyyydeli, som Prinessa sier, og klærne er uten en eneste krøll. Jeg har forskjellig steamer til hvert sitt bruk, ja, jeg vurdere sterkt på at jeg må kjøpe en ny en til gulvene.
Selv vasker vi oss bare med mineralsåpe. Lukter rent og friskt. Akkurat nå har bruker vi en som heter Bærgårdens Jan Ivar, og den er tilsatt geitemelk og lavendel. I dusjen har vi Bærgårdens Anna som er tilsatt øl og ingefær. Kjempefin sjampo. Såpene er drøye i bruk og har ikke noe kunstig tilsetting. Det var dagens reklame. God helg til deg og dine. Skulle ønske jeg hadde en Gloria jeg ja.

GundaM sa...

Flotte innlegg du har lagt ut her;)

Har faktisk en som vasker for meg og hun kjører på med grønnsåpe. Deilig å komme hjem på torsdagene og kjenne dufta av den.

Og tallet tre betyr for meg harmoni;) Forresten hvor bor du i vårt langstrakte land som ikke har kvitveis? Trodde den fantes overalt jeg;)

Ha en flott helg videre og husk broer som binder på mandagen;)

Hilsen fra landet sa...

Jeg bor høyt oppe i Gudbrandsdalen gundam ;-)

borghild sa...

Jeg skulle nok gjerne hatt en Gloria av og til, men jeg er enig i at det er en veldig god følelse når huset er ferdig vasket og shinet:-) Og her kommer de gode assosiasjonene med lukten av Ajax fra den hvite flasken... :-) klem B:-)

Anonym sa...

I "gamle dager" var det et parfymeri på Valkyrie plass i Bogstadveien. Der hadde de en engelsk såpe, mystisk og gåtefull, men også herlig velduftende. I de senere år har jeg lett og lett i såpehyllene etter denne såpen, men nei, den er borte slik som de fleste andre ting fra svunnen tid, bortsett fra grønnsåpen da.

Karna sa...

Hadde ikke gjort meg NOENTING om det kom noen å vasket her hos meg...et ork! Vil være ute, så kan jeg komme inn igjen, og det kan lukte grønnsepe i hele huset takk....he,he...

Hilsen fra landet sa...

Viola: Var den svart og med noe rødt mønster og noen snirkler på en måte? Jeg tror jeg husker den isåfall! Den har heller ikke jeg sett, skal jammen tenke over det og lete!

Og karna... du har et poeng ja- være ute i naturen og komme inn til ferdig rent hus er jo ikke det verste akkurat ;-)

Synnøve. sa...

Hej vennen.
Tenk at eg er helt enig det du skriver her.
Det er så herligt å vaske selv, men mange ganger er det ikke morsomt å begynne. Men når det er klart, du verden så deiligt det er.
Ja, duften av såpe er som en regnig sommerdag....
En frisk duft av naturen.
Ska snart vaske hus, får sverigebesök til 17 mai.
Stor klem til deg.
Synne :D

A home far away sa...

Vilken härligt fin blogg du har!

Hoppas att du får en härlig vecka.

Kram från Singapore