mandag 3. mars 2008

En bro jeg setter stor pris på, er broen tilbake til tidligere tider. Min bro tilbake i tid, er historier fortalt av min bestemor, min mamma og min onkel. Med store øyne satt jeg og hørte på dramatiske hendelser om folk og fe, på vei til seterdrift og med tømmer i skogen. Om fødsler langt fra folk, ulykker der barn var involvert og mye annet som både var vondt og fascinerende på samme tid.
Min bro til eldre tider, går også gjennom ting og møbler jeg setter pris på, som denne "hemmelige" kommoden under her
Egentlig er det et symaskin-skap. Jeg ser levende for meg hvordan flittige hender og flinke fingre glatter på kjolestoffer og rynkede kapper. Skuffene rommet sikkert både trådsneller og nåleputer og annet man trengte i arbeidet.
Hjul- og pedalsystemet er intrikat og i flott smijern, så solid og velformet.

Jeg liker å ta "reiser" bakover i tiden, både i form av historier og i gjenbruk av møbler. Hva får vi vel nå for tiden som er laget så solid og godt?
In my thoughts, there are a bridge, that connetcs me to ancient times. The symbolic bridge can be the stories I was told by my grandmother, the pictures from old days and the furniture that tells a story by themselves.... Like this machine made to sew - in solid wood and iron, not like anything made today. I enjoy to take care of things and use them again instead of buying stuff that looks nice, but tells no story and is much weaker and not so well made.

24 kommentarer:

Synnøve. sa...

En tidsresa bakåt är aldrig fel.
Så vackra möbler och så funktionella.
Ha en fin dag idag.
Kram Synne ;D

ANNA-LYS sa...

I love bridges that takes us back in history. One of the most important bridges that tells us who we are!

Great illustration
on the bridge theme!!!

(( klem ))

Anne-Berit sa...

Flott innlegg,sånne broer tilbake i tid har vi vel alle,bare vi tenker oss om.Godt at gamle ting blir tatt vare på og satt pris på.Ha en flott dag:o)

GundaM sa...

Et annerledes innlegg om brobygging. Interessant;)
Klem

Daniel J Santos sa...

I don't understand the text, but I like the photos.

Marie sa...

Flott innlegg!
Det er mange måtar å tolke dette temaet på, det er det som gjer det så spanande!

Ha ein fin kveld :)

Anita sa...

Wow! For et flott skap! Virkelig en flott bro! Ha en nydelig uke!

Monica Therese sa...

Åååh,for et deilig skap =) masse minner og kjærlighet i alle skuffene =)

FO - 2 sa...

En nostalgisk reise. Ett flott bidrag! :)

Anonym sa...

En flott tankebro fra din verden. Et nydelig møbel og bro.

GAWO sa...

Et fint innlegg. En bro tilbake i tid er bra å ha. Og de aller fleste har sikkert det.
Moro å se dette fine skapet ditt. :-)

Mita`s hjørne sa...

Så flott innlegg i "broer" artig vri...
Men jammen er dette skapet flott da, de små skuffene har nok inneholdt masse nyttige ting...
Fikk foresten min oldemors syskrin her en dag - med masse innhold... kjempemorro...

Ha en koselig dag og uke...

Foresten var de rosa pannebåndene superfine til små prinsesser...

ArneA sa...

Interessant vinkling.
Bra brotanker

Christinas låvebutikk sa...

Hei og takk for hyggelig kommentar hos meg! Vært litt lite blogging her nå som det er tid for masse papp og nyheter! Flott innlegg! Ha en fin tirsdag!!

FANCY sa...

The old fashion mix with new...and in some way everything is connected ...;-)

ANNA-LYS sa...

Takk "Landliv" (is Your name Liv?)

(( HUG ))

Anne sa...

Så sant så sant det du skriver, og en vinkling som var helt unik til dette bro-tema.

Helt kjempe, og heldig du som har et så vakkert bord.

Klem herfra på en tirsdag.

Cathrine sa...

Nydelig kommode du har der. kjekt med gammle ting. Har en del jeg har arvet jeg også,setter stor pris på det.
Klem

HildeS/Frøken Fryd sa...

Dette var ein fin brutanke:)
Eg er også glad i å høyre på når nokon forteljer, særleg eldre som har opplevd mykje.
Kommoden din var spesiell og nydeleg.

Solveig sa...

Fin blogg du har, med masse fine, gamle ting. Lykke til med blomstene, det er fint når alt våkner til liv igjen. Takk for hyggelig hilsen på bloggen min.

Anonym sa...

Så flott en "bro"!! Ja jeg kan godt tenke meg at du er glad i dette skapet. Og så flott å ha slike "arveting" som kan gå videre etter oss:)

Anonym sa...

Vilken fin blogg du har , så mycket inspiration!

Ha de

Rune Eide sa...

Du har fanget opp noe av det viktigste ved dette "prosjektet" - den vide fortolkning av ordet bro.

Som en historieinteressert person hadde jeg stor glede av dette innlegget - og illustrasjonene.

You have caught the spirit of this "project" - the wide interpretation of the word "bridge".

I have a great interest in history and this post gave me much pleasure - and it was well illustrated.

naturglede/Randi Lind sa...

Hei du! Her har jeg ikke vært inne før, men du hadde vært hos meg! Fin blogg du har, nå vet jeg det, for jeg har lest litt da, vet du!Takk for hyggelig hilsen. God helg til deg:)