torsdag 13. mars 2008

Sending fra påskeharen!


En kjempeoverraskelse kom i posten - på kortet sto det hilsen fra påskeharen!! I koselig gråpapir med hjemmelaget sløyfe og kort. Den påskeharen må kjenne meg godt, for det var både en deilig pose med ekte te og den hadde strikket "lommetøfler" - perfekte til å ha i lommen når man skal på besøk til kalde gulv. Ble helt rørt av gaven - kjempesøtt å sende noe sånt. Tusen tusen takk kjære påskehare på Vingnes!

Ellers så er prosjektet om dagen å finne oppskriften som Bree nesten ville gjøre hva som helst for å få tak i - nemlig Lemon Cream Pie! Noen som så den episoden? Isåfall er jeg skikkelig interessert i den oppskriften der. Har googlet litt og funnet noen som jeg skal teste om jeg ikke får andre tips som noen vet er bra.

22 kommentarer:

Veronica sa...

Så koselig med pakke fra påskeharen, håper han tar en tur hit også :)

Hihi, jeg har også tenkt på den paien etter episoden med Frusterte Fruer.
Lykke til med oppskrift-jakt :)

borghild sa...

Så koselig med pakke i posten!:-) Kjempefine farger på tøflene var det også!
Jeg har også faktisk lenge tenkt på å lage en slags sitron marengs kake.. På samme måte som jeg har lyst til å lage noe med lemon curd, og bake en mocca ostekake jeg har siklet på i en bok jeg har. Jeg har bodd i USA en periode, og der pleide vi å gå på et sted som het Bakers Square av og til. Der hadde de de mest fristende kaker og paier du kan tenke deg, og min favoritt var brownies. Er litt sjokoman, og når den serveres varm med vaniljeis, hot fudge, krem og kirsebær på toppen, var det jo et helt måltid. Ikke rart jeg kom hjem et par kilo tyngre...
Hmm, du fikk meg inn på noe der, kanskje jeg skal prøve meg på noe i morgen, da er det jo helg!:-)
Klem B:-)

Brocante sa...

Hei -jeg kommenterer egentlig ditt forrige innlegg. Det ble jo en skikkelig forandring med de nye vinduene da. Oppussing er "team work" - det har du jamen rett i - derfor er det også så moro. Vi gleder oss til å reise til Frankrike nå - der har vi alltid små prosjekter på gang. God påske!

Synnøve. sa...

Kul med paket. Jag fick ett i posten igår, men ska inte öppna det förren i morgon hehe.
Hoppas att du får en fin dag.
Kram Synne :D

liven sa...

Hei!! Jammen er påskeharen snill. Lykke til med å finne oppskriften :O)
Ha en fin helg!!

Fivrel sa...

Ooo, no tykkjer eg du dristar deg på skumle ting her - Bree vart jo heilt GAAL for å få tak i oppskrifta... Men dersom ein har hjelpsame vener slepp ein kanskje sniklåne nyklar og luske seg inn i framande hus... Linda McCartney har Luftig sitronpai og Sitronpai med marengs - men kanskje ikkje akkurat det du er ute etter..?

Anita sa...

Så koselig med pakke fra påskeharen!! Men er det Vingnes på Lillehammer du mener?? Ble helt satt ut nå, for der bodde mine besteforeldre når de levde!! Er jo ikke så stort sted det!! De hadde tre gamle flotte hus der på et tun!! Ha en strålende helg!

Linda sa...

Hei!Den kaka så god ut.Nam...
Flott gave,det er godt med en god kopp te.God Påske!Hilsen Linda :))

Hilsen fra landet sa...

Jeg har en amerikansk kokebok som jeg er veldig glad i, borghild - tar den frem titt og ofte!

Gleder meg til nytt referat fra Frankrike, brocante - og ikke minst å se hvilke skatter du finner denne gangen!

Ja, fivrel: Litt skummelt å skulle innlate seg på å få tak i den oppskriften kanskje, men jeg har ikke tenkt til å benytte samme metoder som i Wisteria Lane ;-)

Ja, anita: Mente Vignes på Lillehammer. Vi har også familie som bor der. Kjempeidyllisk og trivelig sted. Kan tenke meg du har mange herlige barndomsminner derfra.

Hilsen fra landet sa...

Forrestenn fivrel: Mulig det er samme oppskrift som den du mener - hvor finner jeg den isåfall?
Har sett litt ulike typer, både med kjekssmuler og deig av med flere skjeer "corn starch". Hva tilsvarer det forresten?
Men egentlig tror jeg den hos de frustererte fruene var med marengs, for de snakket noe om noe sånt som: "heavenly smooth, filled with air and exactly the perfect touch of sweet and sour".

Anonym sa...

SITRONPAI MED MARENGS
85 g maizenamjøl
225 g sukker
3 1/4 dl kokande vatn
45 g smør
6 egg (skilde)
Rive skal av 2 sitronar (økologisk)
8 ss sitronsaft
Paibotn, 20 cm diam, ferdig steikt

Forvarm omn til 150 grader.
Bland mjøl og sukker i ei gryte og ha i det kokande vatnet litt etter litt. La det stå på låg varme og rør heile tida til vatnet ser heilt klårt ut og kokar.
Ha i smøret. Pisk eggeplommene og ha dei i, noko av gangen. La dette koke på låg varme til det vert tykt, medan du heile tida rører.
Set til sitronskal og saft og bland godt. Avkjøl fyllet, slå det så over paibotnen. Pisk eggekvitene stive og smør det over fyllet. Steik i omlag 15 min, server varm eller kald.

Når det gjeld paibotn har du altså her rom for kreativitet. Ein ok "basispai", som du evt kan setje til noko sukker når det er dessert:
200 g kveitemjøl
100 g kaldt usalta smør (terningar)
1 lettpiska egg
2-3 ts kaldt vatn, evt sitronsaft.

Bland kveitemjøl og smørbitane godt. Ha i egget og vatnet, elt fort saman til deig av passeleg konsistens. Lat kvile i kjøleskåp før du kjevlar ut og har i paiform. Forsteik ved 180 grader i omlag 25 min, og avkjøl før du har i fyllet.

Har aldri prøvd denne sjølv, så kan ikkje garantere for resultatet :-) Men er du ikkje nøgd, skal du få oppskrifta på Luftig sitronpai frå same boka (McCartney: Lindas kokebok, Norsk bokforlag).
Lukke til, og god palmehelg til dykk alle! :-)

Hilsen fra landet sa...

Tusen, tusen takk fivrel!
Jeg hadde litt problemer med de engelske oppskriftene, så nå faller ting på plass. Denne du har her, er nok veldig lik den Bree lagde tror jeg. Og så slipper jeg å bryte meg inn eller overfalle noen for å få tak i oppskriften også! Dette gikk jammen lettere enn jeg trodde - takket være deg!
Stor klem. Hils din kjære da!

Cathrine sa...

ÅÅÅ så korselig med en påskepakke da..Foreløpig har kun påskeharen vært på besøk til min sønn i barnehagen... Så håpet er der :-) Ha en fin påske og ei riktig fin helg

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Monica Therese sa...

Hei hei!! Stikker bare innom for å ønske deg en fin PalmeSøndag og en fantastisk Påske =)

ChatrinesLiving sa...

Så heldig du var her! Å for en koselig pakke!
Nå står påsken for døren, og her vaskes det hus (det trengtes!!) og etterpå skal jeg bare rett å slett sette meg ned å nyte påsken hjemme:)
Ønsker deg en finfin påske!
Kos deg masse!
Klem fra chatrine:)

Reginas Cottage sa...

I like lemon cream pie.
Beautiful pictures!
Ha en fin dag,Regina

Ingrid sa...

Hei! Så koselig med pakke fra påskeharen! Her venter vi i spenning på at han skal komme og fylle eggene.. hehe
God påske!

Elisabeth sa...

Så koselig at påskeharen har vært innom deg, gavmild ser det også ut til at han har vært ;)
Riktig god påske til deg og dine .

Tone Yvonne sa...

Så utrolig moro å få pakke fra påskeharen da :o)
Tøfflene var veldig fine!!!

Ha en riktig god påske :o)

ANNA-LYS sa...

Glad Påsk ledighet!

(( klem ))

Klarafina sa...

Lurte også på oppskriften til den paien. Jeg gjør nok ikke som Bree og baker ørten paier. Har nok ikke så følsom gane heller. Synes det meste er godt jeg! Skal prøve den til fivrel. Den ser smaskens ut!God Påske!