fredag 28. mars 2008

I min tankereise til Provence beundret jeg dufter og smaker og brukte påsken til å utforske franske spesialiteter. Men nå er hverdagen tilbake og jeg er kommet ned på jorden igjen. Da blir jeg minnet på alt det herlige vi har av norske spesialiteter i nærområdet. Selv om vi ikke er noen gastronomer i mesterklasse her i Norge, har vi jammen varer å være stolte av vi også. Til og med folkesjelen her i Gudbrandsdalen synes jeg likner litt på de provencalske manerer. Tiden går sakte, de færreste har det for travelt til å slå av en prat og kommer ikke pakken i dag så kommer den i morgen eller kanskje neste uke.
Skinkene fra Skjåk minner meg om skinke jeg fikk om somrene ute på øya som liten, men som jeg aldri har funnet igjen senere, foruten Parmaskinken. Nitidig pleiet og fremstilt med omhu.
Foto: http://www.skjaakskinke.no/
Der smaken er tradisjon og en stolthet å ta vare på, finner vi den nydelige, karamellaktige og passe søte Heidalsosten. Tenk at ikke kun masseproduksjon er det som behøver å gjelde, men små håndlagde kunstverk til glede for både kropp og sjel.
Foto: http://www.heidal-ysteri.no/

Fantastiske bakervarer finner du her på bakeriet i Lom. Innerst i lokalet finner du et vindu som dekker hele veggen, med en magisk utsikt til den veldige fossen. Tidligere var dette Lom's bakside, men etter at bakeriet kom blir stedet omtalt som bygdas svar på Aker brygge.
Foto: http://www.bakerietilom.com/


Og så urtene da:
Foto: http://www.aukrust-nordgard.no/

"Former, farger, dufter, smaker...Sørvendt med solbrune tømmerveggar som bakgrunn ligg urtehagen vår" skriver Aukrust på sine hjemmesider. Man trenger ikke reise til Frankrike eller Italia for å finne herlige dufter av friske urter. Bare noen kyndige til å lære oss og ivrige hender etter å prøve. I sommer skal jeg finne min favoritt-urt og se hvem som vil trives best i mitt lille paradis her hjemme. Kanskje ikke som Provence, men nesten ;-)

23 kommentarer:

Anita sa...

Så morsomt og nyttig med lokale produsenter!! Ha en strålende helg! Klem Anita

Anne sa...

Så sant så sant... skattene utenfor vår egen stue dør priser en nok aldri nok desverre.

En skal helst reise langt og spise noen de ferreste har gjort om det skal bety noe desverre. slik har nå tiden blitt. Selv om Norge, virkelig er både et eksotisk og vakkert land. Bare så synd det er så dyrt å feriere her :-(

Fin helg til deg.

MODERN COUNTRY sa...

Men oj, så interessant post!! Du har kommet til rett person hvis du vil snakke om "Det gode livet", som vi pleier å si. Er det noe jeg både støtter og vil ta vare på er det vel lokal produksjon. Den er jo en del av kulturarven og er sååå viktig å ta vare på. Midt oppe i alle spennende smaker glemmer kanskje de fleste at der hjemme finnes det også nok av fine produkter med smaker som kan bringe enn høyt til fjells :) Kjempefint at du deler noen godbiter!

Ha en riktig hyggelig helg!

FO - 2 sa...

Mmmmm.....
Mye godt for ganen her.
Fine lokale råvarer.
Urter er både velsmakende og sunt.
Heidalsosten er god.
Jeg har vært i Heidal mange ganger. Har bodd der gjennom sommeren noen år også. Tanta mi jobbet på ysteriet der, før det ble nedlagt og flyttet.
Det er fint i Gudbrandsdalen og veldig forskjellig fra landskapet her. Ja takk, begge deler. ;)
God helg til deg. Kanskje du skal kose deg med lokal mat i helgen....? ;)

FO - 2 sa...

Meg igjen. ;)
Tanta mi er gift med en fra Heidal.
Hun har bodd der i maaaange år.
De bor på gården Kagrud.
De har 3 skjønne døtre. :)))
Her er en link til en post, som jeg laget i fjor vår, etter besøk der. kanskje du kjenner dem til og med?
http://surfida.blogspot.com/2007/05/heidal-i-gudbrandsdalen-inntrykk-fra.html

GAWO sa...

Et herlig innlegg.
Jeg fikk nærmest vann i munnen av dette. Rene reklamen for gode norske varer. Sjangsen for at jeg havner i (eller er det på??) Lom i sommer er stor. Slik som jeg farter rundt så kjører jeg helt sikkert forbi, og da skal jeg stoppe.

FO - 2 sa...

Så kjekt at du vet hvem de er. :)
Jeg er veldig glad i alle sammen der. De er veldig spesielle for meg. Fine mennesker. De følger med på bloggen min også. Og Heidal er ei fin bygd ja.
Men, nå slutter jeg å "mase". ;)Hehe. Jentene her, butikken og biblioteket venter.

Anne sa...

Smiler av deg jeg :-) Ikke av den "koffert" tenkende typen du sikkert...

Men det er en gammel rose saks. Noe det desverre er litt for lite av i min hage da. De dør som oftest på vinteren.

Synnøve. sa...

Provance er ikke noe om man sammenligner med ekte norske varer. Brunosten, lefser, söst och mörpölse, Strandamör,Strandaskinke og så videre....
Det er go mat det....
Uff nå blev eg sulten igjen....
Ha en fin lördag.
Klem Synne :D

Torill sa...

Takk for kommentar i bloggen. Heilt riktig som du sa, enn skal ikkje reise nødvendigvis til Frankrike for å få gode råvarer. Det er viktig å vere stolt av lokale tradisjonar og dertil støtte dei som satsar lokalt. Det er kjempelett å så urter berre ein passar godt på dei.Basilikum og persille er min favoritt. Har kjøpt tre nye frøposar idag. Klarer ikkje dy meg...

tinemor sa...

Ja, jeg drømmer også om Provance.
Men norge er også et vakkert lang!!
Artig med så mange lokale ting å være stolt av

Lovise sa...

Ja du har helt rett!! Vi har masse som kan måle seg med hva som helst... Gode solide hjemmelagde spesialiteter finnes mange steder i vårt land også. Vi må bare passe på å nyte dem:)
God helg til deg.

Rune Eide sa...

Du har helt rett: Det er mye bra rundt om i verden, men det slettes ikke så ille rundt her heller. Vi må bare ut av og til for virkelig å oppdage det.

Tusen takk for en hyggelig kommentar!

krinkelkroken sa...

Her var det mye fristende, uten tvil mye vi kan være stolte av her i landet!
Det er mine hunder på bloggen ja, 2 mops og en bulldog;)
Ønsker deg en din helg:)

Karna sa...

Klart vi må være stolte over våre egne spesialiteter, og fenalår og et glass kaldt øl er jo ikke å forakte en varm sommerkveld!

Linda sa...

Hei!Spennende med urter.Jeg har en liten samling i min hage.Skal bli morro å følge med hos deg,på hva som kommer til å trives.Gikk inn pålinken du hadde lagt til.
en flott gård.Produktene ser spennende ut.Seminaret til sommeren høres artig ut.
God søndag!Hilsen Linda :))

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Enig med du, mange kulinariske opplevelser lokalt, men ikke å forakte en reise i ny og ne heller for å gi ganen en overraskelse.
Ha en skjønn kveld.
Klem

ANNA-LYS sa...

Ofta glömmer vi bort våra nära delikatesser. Bra post och kärleksförklaring till det goda i vår närhet.

Önskar Dig en underbar vecka.

*Klem*

mali-mo sa...

Borte bra men hjemme best? Vi kan nok bli flinkere til å støtte opp om det lokale og nære noen og enhver. Deilig med en tankeferie da! Også koster det ikke så mye heller... :)

ArneA sa...

Som jeg skrev i kommentaren til anemone er syd Frankrike bare noen timer unna. Prioriter og dere tar en tur på croisetten sammen

Hilsen fra landet sa...

Herlig forslag arnea!

Brocante sa...

Jo vi har masse spennede i Norge også, det er helt klart. Min egentlige jobb er å lage utflukter for turister i Norge og jeg snoker alltid etter spennende ting. DE syntes det vi har er mye mer eksotisk enn det de har hjemme - som vi syntes er spennende. Norge er et spennende land med mange veldig dyktige mennesker.

Sosa sa...

Hei!
Takker for hyggelig kommentar i bloggen min!
Jeg er litt treg til å skrive i andres. Men nå er jeg endelig her.
Delikat lekker blogg du har! :)
Blir helt sulten jeg! Og en tur til Provence haddeikke vært å forakte heller.....

Ha en deilig helg!