torsdag 29. november 2007

Vanilje

Se på denne bunten her med herlig, fersk og myk vanilje... *drømme*. Vanilje er en lidenskap for meg, og jeg lurer meg til å klemme på pakkene i butikken slik at jeg skal være sikker på at den er fersk og fet og fin. Og sier det "knekk" inne i pakken, så kikker jeg raskt rundt meg og setter den tilbake...
Foto: Aperitif
Det sies at vaniljen er et av verdens mest arbeidskrevende jordbruksprodukter. Vaniljen er delvis epifytt og trenger en annen plante å vokse oppetter. Hver plante kan bli 10-15 meter lang, men knipes av i ca to meters høyde, så du kan nå opp og høste fruktene. Vaniljen tar 2-3 år før den blomstrer og bærer frukt. En plante kan bære fram ca 10 klaser med vaniljestenger pr sesong. Blomstene er vakre, gulgrønne, men lukter nesten ingenting. Hver enkelt blomst er åpen bare én dag og må håndpollineres. Morgen og ettermiddag må vaniljebonden ta en runde i vaniljehagen, og med en liten nål fiske ut arret og varsomt klemme det mot pollenet for å befrukte hver blomst.

Jeg elsker både duftlys med vanilje, vanilje i youghurt, bakverk, sauser, dressinger, desserternog også i middagsretter har jeg faktisk smakt deilig vanilje. Og selvsagt: Vaniljeisen. Helst hjemmelaget ;-)




Foto: Isbjørn-is

Har nettopp funnet en vanilje-sirup på flaske som jeg gleder meg til å prøve ut. Hvis noen har erfaringer med denne, vil jeg gjerne høre! :-)

18 kommentarer:

FO - 2 sa...

Mmmmm....
Ett velduftende innlegg! :)
Vanilje lukter så godt ja.
Tenk å ha en slik vaniljehage da....

God første adventshelg til deg. :)

Mokki sa...

Vaniljelys lukter kake når man tenner dem så da blir jeg så innmari gottesugen :)

Mita`s hjørne sa...

Vanilje i alle varianter - ja takk...
Men har du prøvd duftlys med myrra - var innom Hjem Kjære Hjem før sist jul og kjøpte det - hærlig duft, må bare ha det til denne julen og jeg...

Ha en koselig kveld og helg...

Hilsen fra landet sa...

Jeg blir faktisk ikke "gottesugen" av vanilje heldigvis mokki - litt upraktisk hvis man ikke vil putte i seg for mye søtt at vanilje har den effekten da! :-D

Kjempebra tips det med myrra, mita! Tusen takk - det må selvsagt prøves!

Elisabeth sa...

Så nydelige lys *wow*, du er utrolig produktig og kreativ.
Og siden du er vaniljefan burde du jo hatt en vanilijesåpe (det har nemlig jeg på badet ) *ler*
Ha en flott dag videre.

ChatrinesLiving sa...

Så koselig innlegg! Har faktisk ikke tenkt så mye på den der vaniljen, jeg... Men alltid gøy å lære noe nytt:)
Lysene dine så lekre ut! Gøy å lage de selv. Har jo nesten ikke råd å brenne de da;)
Ønsker deg en fin første adventhelg!
Klem fra chatrine:)
ps. Jo en gang for leeenge siden hadde de slike kurver på ikea:)

Zizzi Molde sa...

For en deilig duft det var hos deg i dag,da! De lysene dine var utrolig fine, hadde ikke hatt råd å tenne de jeg iallefall :-) jeg er så trøtt i dag, sitter på en stol og halvsover over dataen, skal ta meg en tur ut og fange noen vakre bilder, tror jeg. Ha en fin første søndag i advent!

Vangen sa...

SÅ mye du vet om vanilje:) Kjenner duften etter å ha lest innlegget ditt:)

Nostalgia sa...

Ja dett var dett. Ble IKKE mindre sugen nå nei...;)

Ha en fin fin uke!

Lilla Blanka sa...

Hittade din fina blogg idag!
Åh vad mycket fint du visar :)
Jag kommer tillbaks igen.
kram
Mia

[morgrethe] sa...

Mmmmm vanilje er godt ja:o)

Aina sa...

Vanilje er godt ja, både som duftlys, iskrem og parfyme. Jeg kjøpte meg akkurat en ny parfyme med vaniljeduft men det resulterte at lillemann luktet parfyme han også...
Håper helgen var fin og at den første uken i desember blir enda bedre:0)

organic-lizzi sa...

Er ikke det rart hvor dilla man kan få på en ting..Rampejente!!Går du å kjenner på vaniljen??Thi..hi..
Jeg kjenner særlig på avocado og vanilje..
Fin kveld til deg:-)

Olstad sa...

åhh for ett velduftende inlegg. Lukter vanilje helt hit. Nå fikk jeg egentlig lyst på noe godt jeg får ta en tur på kjøkkenet og se om jeg finner noe godt der. Tviler vel men...

Emmeline sa...

Ja dette var rett og slett lærerikt! Skal si du har full kontroll på vaniljeplanten...og jeg må innrømme at jeg har ikke peiling. Liker både vaniljelys og vaniljeis---men lite ante jeg om hvordan den ble dyrket og ikke minst hvordan den ser ut når den kommer fra butikken. Har aldri holdt i en vaniljestang fra butikken engang, hehehe! Jaja, nå er det sagt...men lærerikt og inspirerende ja det var det!!

Anonym sa...

Åh snakk om vanilje... jeg elsker vanilje!!! Jeg skulle ønske jeg fant sånn litt store, lange tørkede vaniljestenger jeg da. Jeg har nemlig "oppskrift" på et fuglehus til jul (Inne-hus) laget på vaniljestenger. Utrolig herlig ...

den isen så veldig fristende ut...slurp

Hilsen fra landet sa...

Oj... koselig koselig: Fuglehus av vaniljestenger! Det var kreativt, men veldig sløsing med dyrebar vanilje synes nå jeg da ;-)

Marie sa...

Koseleg innlegg!

Takk for kommentar på bloggen min! Alle bileta, inklusive margurittene er frå min hage nå! Alt glassert med is eller rim då eg var ute med kamera! Her går temperaturen opp og ned mellom fem pluss og tre-fire minus. Regn og snø om kvarandre.

Ha ein fin kveld :)