tirsdag 14. juli 2009

Jordbærsommer

Her har det gått i jordbær til frokost, middag og kvelds. Jordbær på brødskive, til drikke og dessert. Det er nesten, men bare nesten så det er nok for en stund. Barna er med og plukker hver morgen, og det havner endel halm sammen med bærene men plukkeiveren deres er imponerende.


Foto: www.vg.no

Dagene har vært preget av endel skyer og regn, men vi har fisket krabber, sett på blågjøken og til og med vært i svømmehallen, selv om jeg synes dette er juks midt i juli.
Foto: Landsliv

Hos mamma har jeg tatt avleggere av disse nydelige markdekkerplantene... det er blanke, mørk grønne blader og søte blå blomster. Synes de er nydelige inntil den gamle einerstammen og de dekker slik at ugresset ikke kommer til. Håper de vil trives hos meg også. Driver og søker på navn, fikk vite det men kommer ikke på det... kanskje noen vet?
Foto: Landsliv

Stundene med sol på terassen nytes så fort det er mulig, med noe å lese og litt kald drikke er det feriefølelse selv om mørke skyer truer i horisonten.

9 kommentarer:

Anita sa...

Det er sant, sommeren nytes til det fulle her på vestlandet også (iallefall melom regnbyene). Mye bær, og en ypperlig aktivitet for den minste snuppa som plukker blåbær til den store gullmedalje. Hun er så blå og fin atte. Frysen er fll av bringebær,jordbær,rips og litt blåbær. Stor planer hvert år, må bare huske at frysen er full når mørketiden nærmer seg ;) Fortsatt god sommer til dere.

Henriette sa...

Deilig med sommer og jordbær:)Her er det jordbær og is kvar dag så lenge sesongen er her, så nå tør eg snart ikkje gå på vekta;)Men jordbærsesongen er kort, og det er det beste eg veit:)

Planten du lurte på er ein Gravmyrt, og den er kjempefin, men kan ta heilt over om han får lov, så plant han ein plass der det ikkje gjer noko om han sprer seg. Har to i hagen, og dei veks som ugras;)

Kos dykk vidare, så kryssar me fingre for sol:)

Klem:0)

Hilsen fra landet sa...

Tusen takk for opplysningen om plantenavnet, Henriette!

Og Anita: Tenk at blåbærene er modne hos deg alt! Det er lenge til hos oss, ja rips eller heller ikke modent før langt uti august.

Liina sa...

Jordgubbar här också och vi njuter!

Sommarlovet går söderut, trevlig sommar till dej!

liven sa...

Koselige bilder hos deg og heldige deg som har jordbær i hagen!!
en gang skal jeg også ha det!!
Høres ut som du koser deg sommerdagene....og ha en fortsatt fin sommer:o)

Synnøve. sa...

Jordbær er så godt. Men eg kan ikke spise for mange. Da får eg kolik.
Men veit eg at det blir slikt godteri så tar eg meg en allergipille. Det funker faktiskt.

Det var en søt plante.
Eg prøver å finne ut hvad eg kan ha i hagen her. Er ju bare en stor plen. Med to epletrær, ett tørkestativ og en granhekk...
Har prøvd å plante litt her og der, men det vil seg liksom ikke.
Har ett blomsterbedd som er så stygt. Der vokser det liljer, kommer noen tulipaner og påskeliljer til våren.
Noen blå iris. Så noe som eg ikke veit navnet på. Men de blomster med kvitrosa blomster.
Ska ta bilde på dem.
Så i enden en svær tujaplante.
Kan man flytte slike?

Ellers så er det bra her.
Sola var her nettopp, men nå har hun fått gi seg for regnskyenen.Det kommer nok mere regn idag trur eg. Men det er ok.
Ha det så godt nå.
Och nyt jorbæra :D
Klems Synne.

Ugla sa...

Jordbær er toppers! Her står det og framme nyplukka jordbær til kvart eit måltid. Nam, nam. No skal eg snart ut og plukke att - og ta med ei bytte bær til Gulllungen som vi skal vitje i helga. Det er Telemarkfestival, og vi skal på konsert både fredag og laurdag kveld.
Men fyrst må eg bake brød og nokre lekre horn.

AnneKa sa...

Mmmmm, sommer og jordbær, da e livet godt :-)

Turid sa...

Hei, snuppa! Det æ gravmyrt du ha ti mæ de. E kjøfte akkurat ein varigert ein- håpa døm virkeleeg vil spre se ettekårt.

Turid - stadig på pellisshopping - men nå bynda n rune bli alvorleg lei...