mandag 27. juli 2009

Strykebrettfobi

I flere år har jeg forsøkt å få til å greie å kjøpe et strykebrett.

Det startet med at jeg fikk penger av bestemor, fordi hun mente at et strykebrett hørte voksenlivet til - og jeg er jo helt enig! Når du flytter hjemmefra må du stryke selv (og kanskje helst litt før)... Med penger i hånden gikk jeg fra butikk til butikk, men med uforettet sak. Det ene skrekkstativet var verre enn det andre, og overhodet ikke noe jeg ønsket meg, og iallefall ikke bruke penger på! Men jeg følte meg forpliktet til å lete videre.
Jeg har virkelig prøvd, det må jeg si... og endte til slutt opp med et stryketeppe til å legge oppå bord og legge bort igjen. Ikke så verst løsning.

Men bestemor er en veldig flink og hjelpsom stykedame, og vil helst stryke alle gardiner og duker når hun kommer på besøk. Jeg har hatt et forklaringsproblem på hvorfor jeg ikke eier strykebrett fremdeles.

Litt halvhjertet har jeg prøvd å se etter et jeg kan leve med, for det blir jo aldri utslitt heller, slik at man kan skylde på det for å kvitte seg av med det. Jeg har ikke tall på alle ruklete jernstenger med glorete stoff som jeg har sett. Alle har kunststoff med en merkelig, ubehagelig overflate. Noen har riktignok vært tøffe og retro, men likevel ikke noe for meg.
Men hva skjedde så?

Helt uten at hjernen var i finne-strykebrett-modus, stirret jeg rett på brettet som var ment for meg - det var følelser så varme som et dampstrykejern fra første blikk.

Treverket er solid og stødig, stoffet er tykt og lysebrunt, og godt å ta på. I den grad et strykebrett kan gi harmoni, så gir dette dét.

Foto: www.ikea.no

Det er strykebrettet for meg, og jeg har blitt voksen!

17 kommentarer:

Marit sa...

Hehe, jeg har både strykebrettfobi og strykefobi. Jeg stryker kun når jeg MÅ, og det er ikke så ofte... ;-)

Mette sa...

Jeg har vel et sånt skrekkmonster av metall stående som du mener tror jeg!! Må si jeg er littebitt enig med deg ja!

Lilledora sa...

Gratulerer som voksen, fnis, fnis. Jeg liker godt strykebrett jeg, og har attpåtil to stk. Enda hender det at jeg står og stryker på kjøkkenbenken. Jeg bruker helst strykebrettet når jeg syr, for da er kjøkkenbenken opptatt av skjæringsutstyr og knappenåler ol.
Jeg liker godt å stryke og jeg, kopphåndklær og putevar, og av og til dynetrekk. Man får tenke så godt når man lar hånden gli att og fram, osså kan man høre på fin musikk ved siden av.

Ellemeller sa...

Det var eit vakkert strykebrett, eit sånt skulle eg òg hatt! Det eg har er for lite og vinglete og eg brukar helst klippebordet mitt med ein strykeduk over når eg (ein sjeldan gong) stryk dukar og sånn... :)

Anita

AnneKa sa...

Gratulere som voksen og med strykebrett. Da eg begynte med lappesøn måtte eg også kjøpe strykebrett men det er et sant h... hver gang det skal opp og ned. Sånn som man ser på film når de skal slå opp fluktstoler. Men det nyttet ikke om eg kjøpte strykebrett, eg ble ikke voksen alikevel, her er det tyttebærsyltetøy og kaffe man må like for å være det. Så det er tvilsomt at eg noen ganger kommer dit.

Størhuset sa...

Det var virkelig lekkert, noe annet enn det heslige jeg har....Men prøver å unngå det så godt jeg kan...
Ha en fin uke!

Unknown sa...

Grattis!!
Har et ekkelt strykebrett et sted.. ett eller annet sted...

Synnøve. sa...

Hei.
En merkelig fobi det der. Har litt av den samme...
Men hvor fant du det der flotte strykebrettet? Ett slikt ett vill eg og ha. Så eg får ta bort det metallmonstret som står i skrubben...

Klems i regnet.
Synne.

Hvitrose sa...

flott strykebrett i tre,det har jeg aldri sett..

jeg har nettopp kjøpt meg nytt på IKEA Innebygd i øverste skuff på vaskerommet.GENIALT!!
Rationell heter d.D var på tilbud tilogmed;))
Så nå er d bort vekk med det gulv brettet!!

Ha en fin dag!!

Kudi sa...

Hehe, gratulerer med strykebrett!

Mita`s hjørne sa...

Heisann...
Grattis med nytt strykebrett... men jamme var det flott også da... tror jeg må ta turen til IKEA jeg osgå - bruker benken som strykebrett i dag... har jo et strykebrett da - som står veldig ustøtt og er både skakt og skjeivt...

Ha fortsatt en super sommer...

Guro sa...

Gratulerer med ditt skritt inn i voksenverdenen :) Jeg klamrer meg fortsatt til ungdommen, hihi... Jeg forsøkte å bruke en skjenk som underlag, med det resultat at jeg ødela lakken på skjenken :( Så nå vet jeg at om jeg noen sinne må stryke noe igjen, er jeg tvunget til å bli voksen og ta en tur på IKEA jeg også. Men jeg holder ut, enn så lenge! I krøllete klær... ;)

Hannes hage sa...

Jeg hadde ikke trodd at strykebrett kunne være fine, men jammen har du klart å finne ett. Gratulerer.

Ugla sa...

Å jo, du. Strykebrett kan bli slitte - om ikkje utslitne. Stoffet som mitt brett er dekka av, er veldig slitt. Så eg må leggje eit stryketeppe over brettet. Eg passar på å ha ei lydbok med meg når eg skal stryke - eller som Lilledora seier - fin musikk.
Velkomen til "de voksnes rekker"!!
Eg ventar på bilete frå eventyrfestivalen?

Karna sa...

Ha ha ha...velkommen i de voksnes rekker...litt etter komfen....

Er så enig så enig, de stoffene de bruker til å lage strykebrett på er SKREKKELIG!!

Margrethes hus og hage sa...

Haha, ja det finnes utrolig mange stygge strykebrett! Jeg har klart å slite ut mitt gamle, så nå er jeg også på utkikk etter nytt. Hvor har du funnet dette da?

Gratulerer med å ha blitt voksen ;P

Ha en fin helg! Hilsen Margrethe

Grannylovestoknit sa...

Jeg kunne kjenne meg igjen i fortellingen din og jeg har hatt et sånt stygt strykebrett i alle år jeg da. For en stund siden tok jeg mot til meg og kastet det og bruker nå vatteppe på kjøkkenbenken istedet.
Strykebrettet du omsider fant var kjempefint! - noe å tenke på ja! Jeg liker faktisk å stryke jeg da!